Tříletý výcvik se skládá z 320 hodin teoretické a dovednostní průpravy a 35 hodin supervize. Celý výcvikový program je zaměřený především na získání praktických muzikoterapeutických dovedností využitelných v oblasti sociálních služeb, zdravotnictví a dalších pomáhajících profesích s širokou škálou klientů včetně práce s klienty s těžkým a kombinovaným postižením.
Tento program frekventanti absolvují na pravidelných třídenních setkáních, které se uskuteční 4 x ročně. V posledním roce kurzu bude součástí těchto setkání skupinová supervize v malých skupinách a 5 hodin individuální supervize. K tomu navíc účastníci absolvují závěrečné kolokvium se závěrečnou zkouškou.
Teoretická a dovednostní průprava (celkem 315 hodin):
1. Teoretické přednášky a eseje 85 hodin
2. Nácvik metod a prožitkové bloky ve velké skupině 170 hodin
3. Nácvik metod a prožitkové bloky v malé skupině 30 hodin
4. Závěrečné kolokvium 30 hodin
Teoretická a dovednostní průprava proběhne formou prožitkově vedených seminářů rozvržených do tří let trvání výcviku. V rámci jednotlivých setkání se budeme blíže věnovat konkrétnímu typu klientů - děti, senioři, lidé s postižením, s psychickým onemocněním atd. Součástí této průpravy jsou akreditované kurzy konceptu bazální stimulace a konceptu snoezelen. Výcvik zahrnuje tyto základní tematické okruhy:
- Muzikoterapeutické systémy a přístupy v ČR a v zahraničí
- Vliv zvuku a hudby na člověka ve zdraví i nemoci
- Celostní přístup v muzikoterapii
- Muzikoterapie v kontextu sociálních služeb a dalších pomáhajících profesí
- Muzikoterapeutický proces (kontraktování, realizace, dokumentace, ukončení, evaulace)
- Muzikoterapeutické metody a možnost jejich využití u různých klientů
- Muzikoterapie v kontextu expresivních terapií a dalších terapeutických přístupů
- Muzikoterapie ve spojení s konceptem bazální stimulace
- Muzikoterapie ve spojení s konceptem snoezelen
- Muzikoterapie v kontextu komplexní podpory a péče o klienta
- Osobnost terapeuta
- Supervize v muzikoterapii
Závěrečné kolokvium – frekventanti výcviku ve 3. ročníku vypracují kazuistiku vycházející z vlastní muzikoterapeutické praxe, kterou prezentují a obhajují v rámci závěrečného kolokvia. Kazuistika zahrnuje kromě popisu případu i teoretické zarámování a konceptualizaci. Závěrečného kolokvia se účastní celá komunita za účasti lektorů. Vedle obhájení závěrečné práce je smyslem kolokvia sdílení a reflexe zkušeností získaných v rámci výcviku, zážitek procesu integrace a podpoření vlastního terapeutického přístupu absolventů.
Supervize (celkem 35 hodin)
1. skupinová supervize 30 hodin
2. individuální supervize 5 hodin
Skupinová supervize proběhne se zkušeným externím supervizorem v posledním roce výcviku. Jejím účelem je především supervize případu pro závěrečnou kazuistiku.
Student dále absolvuje individuální supervizi s jedním supervizorem, záměrem je zejména podpora vytváření osobního terapeutického přístupu.
Supervizní část je personálně i časově oddělena od dovednostní a teoretické části výcviku. Supervize má za cíl provázet a podporovat studenta v jeho klinické praxi, rozšiřovat jeho uvědomění z dané terapeutické situace, minimalizovat jeho neuvědomované emoční reakce, pracovat s protipřenosem.
Složení výcvikového týmu:
Garant výcviku: Mgr. Tomáš Procházka
Lektoři výcviku: Mgr. Tomáš Procházka a Mgr. Zuzana Ouředníčková
Externí lektoři výcviku: Mgr. Jana Fojtíčková, Mgr. Zdeněk Vilímek, Mgr. Hana Studená, Mgr. Anna Horká, Mgr. Svatava Drlíčková, PhDr. Karolína Friedlová, Bc. Renáta Filatova, PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D
Externí supervizor: Mgr. Noemi Komrsková, PhDr. Jana Procházková (supervize lektorského týmu)
ETICKÝ KODEX:
Lektoři i supervizoři a účastníci výcviku akceptují etický kodex CZMTA, což stvrdí svým podpisem před začátkem výcviku.
Podmínky přijetí do výcviku:
- minimální věk 22 let
- přihláška obsahující strukturovaný životopis a motivační dopis
- úspěšné absolvování přijímacího pohovoru o osobní motivaci a předpokladech pro výcvik
- přijetí etického kodexu CZMTA
- práce v pomáhající profesi nebo alespoň jasná perspektiva nejpozději do začátku 2. ročníku výcviku (lidé s praxí jsou preferováni)
- vzdělání minimálně SŠ ukončené maturitou
- uzavření smlouvy o výcviku
Podmínky ukončení výcviku:
- absolvování předepsaných hodin
- zpracování tematických esejí zadaných v průběhu výcviku
- vypracování závěrečné kazuistiky
- úspěšné obhájení závěrečné práce
- vyrovnání finančních závazků
Termín výcviku: září 2017 – leden 2020
První víkendové setkání se uskuteční v termínu 22. – 24. září 2017 (CSS Tloskov).
Kontakt pro přihlášky a dotazy: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. (Tomáš Procházka), tel.: 774 489 217
Cena výcviku:
Celková cena výcviku je 43.750 Kč. V ceně jsou zahrnuty i akreditované kurzy Bazální stimulace, Snoezelen a 30 hodin výcvikové supervize.
Platba je rozdělena do půlročních zálohových splátek.
Místo konání:
Jednotlivá víkendová setkání se budou konat v Centru sociálních služeb v Tloskově (www.tloskov.cz) a Chatě V Zákoutí v Harrachově. (www.zakoutiharrachov.cz).
Teoretické ukotvení výcviku:
Výcvik v integrativní muzikoterapii je systematickým výcvikovým programem, zaměřeným na proces integrace v muzikoterapii. Lektoři sami vycházejí z asimilativního modelu integrace v muzikoterapii (integrace poznatků z různých směrů do vlastního základního směru). V tomto pojetí integrace nejde o vytváření nové muzikoterapeutické metateorie ani o technický eklekticismus bez teoretického zázemí. Během výcviku si frekventanti osvojují schopnost vlastní integrativní perspektivy jako procesu stále pokračujícího vzdělávání a tvořivosti, které směřují k přístupu „šitému na míru“ konkrétní terapeutické situaci. Výcvik je postaven tak, aby podporoval účastníky ve vytváření vlastního terapeutického přístupu, ve kterém budou integrovat získané a dobře ukotvené teoretické i praktické znalosti. Lektoři jsou vzdělaní v různých směrech a terapeutických přístupech (muzikoterapie, psychodynamická psychoterapie, rodinná a systemická terapie, body terapie, bazální stimulace, biosyntéza) a ve své práci přirozeně adaptovali integrativní přístup do své muzikoterapeutické praxe.